سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دهیاری حسین آباد رستم
خداوند سبحان، مال را به کسانی که دوست دارد و یا دشمن دارد می بخشد؛ولی دانش را جز به کسی که دوست دارد نمی بخشد [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   آقای داریوش داوید  

یکشنبه 89 شهریور 21  6:30 عصر


نگارنده با بررسی همه جانبه ای که در حول و حوش دخمه داودختر شهرستان رستم به عمل آورده هیئت و وضعیت ظاهری این اثر را به شرح زیر می نگارد.

1-      از دامنه کوه عنا تا رسیدن به اثر داودختر باید فراز تندی را در حدود 300 متر پیمود.

2-      از پای محل دخمه تا سکویی که منتهی به درب دخمه می گردد حدود 11.5 متر ارتفاع دارد.

3-   از پای محل سکو که می باید از محل دخمه بالا رفت و جهت رسیدن به دخمه راهیابی کرد، سطحی به طول 6.5 و عرض 1.2 متر حجاری شده است.

4-   جلوی دخمه را به گونه ای استادانه تراشیده اند که سطحی صاف و هموار به وجود امده است. طول این صفحه 5.7 متر و عرض آن 1.5 متر است.

5-   در دو طرف درب دخمه چهار ستون عمود به ارتفاع سه متر و قطر 78 سانتی متر از سنگ تعبیه شده است، پایین این ستونها جدارهایی به طول 67 و 55 سانتی متر تراشیده شده است.

6-      این مقبره از دو طبقه بر روی هم ساخته شده است.

7-      در بالای سر طبقه دوم حفره ای به عرض 1.5 متر پیچ و تاب می خورد و به نقطه ای نامحدود منتهی می گردد.

8-   دو جوی باریک به عرض 10 سانتی متر در حاشیه اتاق تحتانی تعبیه شده تا از تجمع آب درون دخمه جلوگیری شود. بر همین اصل جهت راندن آب از درون دخمه به بیرون پلکان ورودی و خروجی درب دخمه که قبلا یکدست بوده از وسط بریده شده و به جوی باریک مبدل شده است.

9-      طول اتاق تحتانی دخمه 6 متر و عرض آن 3.42 و ارتفاع آن 3 متر می باشد.

10- طول اتاق فوقانی دخمه 7 متر و عرض آن 5 متر و ارتفاع آن 1.5 متر می باشد. بر فراز این اتاق از دخمه حفره ای به عرض 1.5 متر و نامحدود قرار دارد.

11-  بر بالای دخمه و بر فراز چهار ستون تعبیه شده هفت نقش کنگره ای تعبیه شده است.

12- در گوشه چپ دخمه رو به بالا روزنه ای مستطیل شکل تعبیه شده تا نور لازم را به اتاق فوقانی بتاباند. طول این روزنه 80 سانتیمتر و عرض آن 70 سانتیمتر می باشد.

13- هنگام ساخت دخمه دو طبقه ای داودختر اتاق تحتانی با اتاق فوقانی راه نداشت و مجزا از هم بودند ولی بنا به عللی در سال های بعد سقف اتاق تحتانی را سوراخ و حفره ای نامنظم به قطر 50 سانتیمتر تعبیه نمودند تا دو دخمه را به هم مرتبط دهند. گوردخمه داودختر در تاریخ 19 آذرماه 1316 هجری شمسی به شماره 299 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و تاکنون هیچگونه مرمتی و امکاناتی که بتوان به داخل این گوردخمه راه یافت انجام نپذیرفته و همچنان در یک غموض پر مفهوم به سر می برد.


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
جمعه 103 فروردین 31
امروز:   2 بازدید
دیروز:   9  بازدید
فهرست
آشنایی با من
لوگوی خودم
دهیاری حسین آباد رستم
اوقات شرعی
آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com